Mirte van Duppen

Brot af Seyðisfjirði / Fragments of Seyðisfjörður

Atelier B / Gouvernement

Brot af Seyðisfjirði / Fragments of Seyðisfjörður maakte Mirte tijdens haar twee maand durende residentie vorig jaar in het gelijknamige dorpje Seyðisfjörður (IJsland). Doorheen fragmenten van de naaiclub, de visfabriek, het koor, de ferry en het landschap belichaamt de film zowel de emotionele als experimentele realiteit van het dorpje. Op een tastbare en culturele manier analyseert Mirte de gelaagdheid van Seyðisfjörður. De film lijkt een blueprint voor het dorp en overbrugt met deze visuele parallel zo'n 2.753 km tussen IJsland en Bekegem.

Als beeldend kunstenaar werkt ze rond de functies, verhoudingen en transformaties van stedelijke landschappen, met aandacht voor de interactie tussen de mens en zijn omgeving. In haar films wisselen werkelijkheid en fictieve elementen elkaar continu af. Zo legt ze intuïtief, en tegelijkertijd precies, landschappen vast in vrijwel stilstaande fotografische beelden. Doorheen de stilte waarin ze haar camera beweegt, wordt de kijker langzaam onderdeel van Mirte’s wereld.

WEBSITE 

Lees meer

Interview Mirte van Duppen

Door Vincent Focquet
Mirte van Duppen (°1990) is zowel videokunstenaar als grafi sch vormgever. In haar videowerk ontleedt ze op een even nauwgezette als gestileerde manier de locaties die ze bezoekt. Een gesprek over herkenning en de magie van plekken en hun inwoners.

VINCENT FOCQUET: Een dorpje in IJsland, ‘t Eilandje in Antwerpen of de Nederlandse polder: plaatsen lijken in je videowerk centraal te staan. Vertrek je voor een video van een bepaalde locatie? MIRTE VAN DUPPEN: Ik hoef niet altijd vanuit een plek te vertrekken. Het gaat vaak eerder om een bepaalde ontwikkeling. Bijvoorbeeld in VIEW of the/from the WATERSIDE, een werk over de gentrificatie van de Antwerpse buurt ‘t Eilandje, gaat het voor mij om het aankaarten van een tendens. Ik vind het interessant om bijvoorbeeld die gentrificatie te bespreken vanuit een heel erg specifieke plek. Eerder dan op zoek te gaan naar de specificiteit van een locatie zoek ik dus naar patronen.

Wat die patronen lijkt te verbinden, is de manier waarop mensen zich tot hun omgeving verhouden. Welke vragen stel je je over die verhouding?
Wanneer ik een plek onderzoek vraag ik mezelf vooral af hoe mensen de ruimte gebruiken of hoe andere mensen willen dat de ruimte gebruikt wordt. Ik ben niet alleen op zoek naar hoe wij als mens de ruimte rondom ons vormgeven, maar ook naar hoe deze vormgeving de mensen stuurt in hun gedrag.

Kan je schetsen hoe zo’n videowerk tot stand komt?
Aan het filmen gaat een onderzoeksproces vooraf. Voor ik begin te registreren, probeer ik een plek echt te begrijpen. Wat is de geschiedenis van deze locatie? Welke partijen zijn hier betrokken? Daarna doe ik veldwerk waarbij ik ook meteen film. Dan loopt plots alles door elkaar. Ik bezoek plekken en heb er gesprekken. Wanneer iemand mij dan bijvoorbeeld vertelt waar ze altijd gaat zitten om haar boterhammen op te eten, dan zoek ik die plek op om er te filmen. In de laatste fase print ik alle stills uit en maak ik aan een grote tafel een samenstelling die mij een beeld geeft van hoe ik de beelden zal monteren.

Op Kunstenfestival PLAN B toon je 'Brot af Seyðisfirði / Fragments of Seyðisfjörður' dat opgenomen werd in het kleine IJslandse dorpje Seyðisfjörður. Hoe kwam je daar terecht?
Mijn tante was een grote fan van Björk en is een aantal jaar geleden samen met haar dochter naar IJsland geweest. Hun verhalen en foto’s hebben destijds veel indruk op mij gemaakt, daarom wilde ik er al erg lang eens heen. In 2017 kreeg ik de kans om een residentie van 50 dagen te doen in het kleine havendorpje Seyðisfjörður. Ik wist op voorhand eigenlijk helemaal niets van het dorp. Het bleek een plek te zijn, ingesloten tussen de bergen, waar in het najaar de zon niet meer over de bergtoppen komt. Dat, en het feit dat door de weersomstandigheden– bijvoorbeeld bij hevige sneeuwval – de dorpelingen zich niet meer uit het dorp kunnen verplaatsen, zorgt voor een bijzondere intimiteit. Zoals je in het werk ziet, komen mensen er ook regelmatig samen om muziek te maken. Dat is een setting waaruit een samenhorigheid spreekt die typerend is voor Seyðisfjörður.

Je beschrijft in het werk zelf dat die intimiteit ook verstikkend kan zijn, hoe werkt dat precies?
Wanneer ik tijdens mijn onderzoek met mensen ging spreken, wisten ze vaak op voorhand al wat ik zou vragen omdat iemand anders uit het dorp het hen al had verteld. Het is een plek waar iedereen alles van elkaar weet en dat kan beklemmend werken.

De beschrijving van de intieme bubbel in Brot af Seyðisfirði / Fragments of Seyðisfjörður zou ook voor Bekegem kunnen opgaan.
Wat hoop je in dat opzicht dat er gebeurt wanneer mensen het werk in die context zien? Ik ben blij dat die verbinding gelegd kan worden. Zo blijken ontwikkelingen die eerst erg specifiek leken veel breder toepasbaar. Ik hoop, net als bij mijn ander werk, dat er op die manier bij de toeschouwer een soort van herkenning kan optreden. Maar net zo goed wil ik dat mijn werk ervoor zorgt dat de toeschouwer zijn omgeving op een andere manier bekijkt. Ik ben er echter van overtuigd dat, om dat te kunnen doen, het essentieel is dat de toeschouwer iets kan herkennen, alsof hij dan een soort toegang krijgt tot het werk. De tijd die mijn beelden vragen, maken die reflectie en de eventuele perspectiefwissel mogelijk. Ik ben benieuwd welke lagen Brot af Seyðisfirði / Fragments of Seyðisfjörður in Bekegem zal krijgen.

UIT: PUBLICATIE KUNSTENFESTIVAL PLAN B 2018 

Lees minder

Mirte van Duppen

Bio

Mirte van Duppen (°1990, NL) behaalde een master Grafisch Design aan het Sandberg Instituut in Amsterdam, na eerst Design te hebben gestuurd aan ArtEZ in Arnhem. 

Credits

FOTO Ilsoon Jeon

Atelier B Gouvernement

Brot af Seyðisfjirði / Fragments of Seyðisfjörður maakte Mirte tijdens haar twee maand durende residentie vorig jaar in het gelijknamige dorpje Seyðisfjörður (IJsland). Doorheen fragmenten van de naaiclub, de visfabriek, het koor, de ferry en het landschap belichaamt de film zowel de emotionele als experimentele realiteit van het dorpje. Op een tastbare en culturele manier analyseert Mirte de gelaagdheid van Seyðisfjörður. De film lijkt een blueprint voor het dorp en overbrugt met deze visuele parallel zo'n 2.753 km tussen IJsland en Bekegem.

Als beeldend kunstenaar werkt ze rond de functies, verhoudingen en transformaties van stedelijke landschappen, met aandacht voor de interactie tussen de mens en zijn omgeving. In haar films wisselen werkelijkheid en fictieve elementen elkaar continu af. Zo legt ze intuïtief, en tegelijkertijd precies, landschappen vast in vrijwel stilstaande fotografische beelden. Doorheen de stilte waarin ze haar camera beweegt, wordt de kijker langzaam onderdeel van Mirte’s wereld.

WEBSITE 

Interview Mirte van Duppen

Door Vincent Focquet
Mirte van Duppen (°1990) is zowel videokunstenaar als grafi sch vormgever. In haar videowerk ontleedt ze op een even nauwgezette als gestileerde manier de locaties die ze bezoekt. Een gesprek over herkenning en de magie van plekken en hun inwoners.

VINCENT FOCQUET: Een dorpje in IJsland, ‘t Eilandje in Antwerpen of de Nederlandse polder: plaatsen lijken in je videowerk centraal te staan. Vertrek je voor een video van een bepaalde locatie? MIRTE VAN DUPPEN: Ik hoef niet altijd vanuit een plek te vertrekken. Het gaat vaak eerder om een bepaalde ontwikkeling. Bijvoorbeeld in VIEW of the/from the WATERSIDE, een werk over de gentrificatie van de Antwerpse buurt ‘t Eilandje, gaat het voor mij om het aankaarten van een tendens. Ik vind het interessant om bijvoorbeeld die gentrificatie te bespreken vanuit een heel erg specifieke plek. Eerder dan op zoek te gaan naar de specificiteit van een locatie zoek ik dus naar patronen.

Wat die patronen lijkt te verbinden, is de manier waarop mensen zich tot hun omgeving verhouden. Welke vragen stel je je over die verhouding?
Wanneer ik een plek onderzoek vraag ik mezelf vooral af hoe mensen de ruimte gebruiken of hoe andere mensen willen dat de ruimte gebruikt wordt. Ik ben niet alleen op zoek naar hoe wij als mens de ruimte rondom ons vormgeven, maar ook naar hoe deze vormgeving de mensen stuurt in hun gedrag.

Kan je schetsen hoe zo’n videowerk tot stand komt?
Aan het filmen gaat een onderzoeksproces vooraf. Voor ik begin te registreren, probeer ik een plek echt te begrijpen. Wat is de geschiedenis van deze locatie? Welke partijen zijn hier betrokken? Daarna doe ik veldwerk waarbij ik ook meteen film. Dan loopt plots alles door elkaar. Ik bezoek plekken en heb er gesprekken. Wanneer iemand mij dan bijvoorbeeld vertelt waar ze altijd gaat zitten om haar boterhammen op te eten, dan zoek ik die plek op om er te filmen. In de laatste fase print ik alle stills uit en maak ik aan een grote tafel een samenstelling die mij een beeld geeft van hoe ik de beelden zal monteren.

Op Kunstenfestival PLAN B toon je 'Brot af Seyðisfirði / Fragments of Seyðisfjörður' dat opgenomen werd in het kleine IJslandse dorpje Seyðisfjörður. Hoe kwam je daar terecht?
Mijn tante was een grote fan van Björk en is een aantal jaar geleden samen met haar dochter naar IJsland geweest. Hun verhalen en foto’s hebben destijds veel indruk op mij gemaakt, daarom wilde ik er al erg lang eens heen. In 2017 kreeg ik de kans om een residentie van 50 dagen te doen in het kleine havendorpje Seyðisfjörður. Ik wist op voorhand eigenlijk helemaal niets van het dorp. Het bleek een plek te zijn, ingesloten tussen de bergen, waar in het najaar de zon niet meer over de bergtoppen komt. Dat, en het feit dat door de weersomstandigheden– bijvoorbeeld bij hevige sneeuwval – de dorpelingen zich niet meer uit het dorp kunnen verplaatsen, zorgt voor een bijzondere intimiteit. Zoals je in het werk ziet, komen mensen er ook regelmatig samen om muziek te maken. Dat is een setting waaruit een samenhorigheid spreekt die typerend is voor Seyðisfjörður.

Je beschrijft in het werk zelf dat die intimiteit ook verstikkend kan zijn, hoe werkt dat precies?
Wanneer ik tijdens mijn onderzoek met mensen ging spreken, wisten ze vaak op voorhand al wat ik zou vragen omdat iemand anders uit het dorp het hen al had verteld. Het is een plek waar iedereen alles van elkaar weet en dat kan beklemmend werken.

De beschrijving van de intieme bubbel in Brot af Seyðisfirði / Fragments of Seyðisfjörður zou ook voor Bekegem kunnen opgaan.
Wat hoop je in dat opzicht dat er gebeurt wanneer mensen het werk in die context zien? Ik ben blij dat die verbinding gelegd kan worden. Zo blijken ontwikkelingen die eerst erg specifiek leken veel breder toepasbaar. Ik hoop, net als bij mijn ander werk, dat er op die manier bij de toeschouwer een soort van herkenning kan optreden. Maar net zo goed wil ik dat mijn werk ervoor zorgt dat de toeschouwer zijn omgeving op een andere manier bekijkt. Ik ben er echter van overtuigd dat, om dat te kunnen doen, het essentieel is dat de toeschouwer iets kan herkennen, alsof hij dan een soort toegang krijgt tot het werk. De tijd die mijn beelden vragen, maken die reflectie en de eventuele perspectiefwissel mogelijk. Ik ben benieuwd welke lagen Brot af Seyðisfirði / Fragments of Seyðisfjörður in Bekegem zal krijgen.

UIT: PUBLICATIE KUNSTENFESTIVAL PLAN B 2018 

Bio

Mirte van Duppen (°1990, NL) behaalde een master Grafisch Design aan het Sandberg Instituut in Amsterdam, na eerst Design te hebben gestuurd aan ArtEZ in Arnhem. 

Credits

FOTO Ilsoon Jeon